Sökträning!

Sedan anlagsprovet har Lea och Zolo gått två spår var. Det ena låg 7,5h och det andra nästan 12h. Lea var jätteduktig, tappade bort sig lite i återgången men annars allt helt ok. Zolo förstår sig inte på återgångsvinklar än och tycker det här med viltspår är såå kul att han blir för ivrig och slarvar lite. Ingen tveksamhet att han kan, dock.

Idag åkte jag, Adela och hundarna och mötte upp Brittmari, Amanda med Diezel och Rocco (Cojo är dålig i magen, fick vila hemma) och Lena med boxervalpen Vilja, vi skulle träna sök för första gången sedan i november!

Lea var först ut, hon fick lite ljudretning på första skicket, sedan sprang hon ut, hämtade rullen, visade och åt godis. Som om hon inte gjort annat! Duktiga tjejen!! Det var väl runt 20 grader och lite sol så när vi skulle göra sista skicket, det 4:e, var hon slut och vi körde lite mer ljudretning för att egga henne lite och det funkade!!!

Zolo har ju inte kört sök, annat än att man visat sig och sedan gömt sig och han får leta upp, så det var spännande om han skulle förstå detta.
Igår tränade Julius och jag på tomten med att han gav Zolo rullen, jag tjoade, han kom till mig och fick godis, funkade ganska bra.
På första skicket gjorde vi både syn- och ljudretning. Han blev superintresserad och sprang rätt ut till figgen Lena, han tog rullen men släppte den nästan direkt. Ja, ja, han visade sedan på och fick godis.
Nästa skick, körde vi också syn- och ljudretning men lite mindre, han sprang ut, tog rullen och släppte den efter ett tag. Han visade på och fick gott.
Sista skicket, vi körde bara tre med honom, gav figgen bara ifrån sig ljud, Zolo sprang ut, tog rullen, sprang till mig, när han är 7-8m ifrån släpper han rullen, jag uppmanar honom att ta den, vilket han gör och kommer in med den till mig. Tjoho - glad var jag! Sedan visade han på och fick skinkost i tub - gött! Vi avslutade när det funkade som bäst!
Tack alla brudar för en rolig dag!




Skinkost är mumma!!! Brittari, Adela och Lea



Lea redo för nässta skick! (fotade aldrig Zolo...)



Adela ger Rocco (numera Amandas hund!) sökgodis!



Vilja, boxervalp på 5 mån, på språng! Hon var superduktig! Matte Lena också på bild.

Kommentarer
Postat av: Brittmari, Cojo & Diezel

Åh, det var roligt! Tack för idag tjejer!

Kram

2010-08-06 @ 21:40:37
URL: http://www.brittmari.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback